אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון שנועד לבדוק את המקור של קשיי למידה ואת הקשר שלהם למצבו הנפשי והפסיכולוגי של הלומד. לקויות הלמידה משפיעות על הלומד ומביאות לחוסר הצלחה במישורים שונים, במישור הלימודי, במישור החברתי ועוד. כדי למנוע מהלומד שנים ארוכות של תסכול מתמשך ושל דימוי עצמי נמוך מומלץ לבצע את האבחון כבר בגיל צעיר, בכיתה ב' או ג' של בית הספר היסודי. את האבחון רשאי לבצע רק גורם מקצועי כמו פסיכולוג או רופא ילדים שעבר הכשרה מיוחדת בתחום
אבחון פסיכודידקטי – מה ההבדל בין אבחון דידקטי לבין אבחון פסיכודידקטי
האבחון הדידקטי הוא אבחון אשר מאתר לקויות למידה ומגדיר את העוצמה שלהן. האבחון בודק, מנתח ומעבד יכולות קוגניטיביות כמו כתיבה, דיבור, קריאה, עיבוד מידע, חשיבה, יכולות זיכרון , התארגנות אישית ומקצועית ועוד. האבחון הדידקטי מסייע באיתור הסיבות לכשלים הלימודיים ובסיומו הוא מעניק ממצאים מוצקים שבאמצעותם אפשר יהיה לבנות תכנית לימודים ושיטות המתאימות ליכולותיו הלימודיות של הנבחן.
האבחון הפסיכודידקטי נקרא גם אבחון משולב מאחר והוא מיועד לשתי מטרות , בחינה וניתוח של לקויות הלמידה והקשיים שמהם סובל הלומד ובדיקה של מצבו הנפשי והפסיכולוגי של הנבדק. מאחר וקשיי הלמידה עלולים במקרים רבים להביא גם לקשיים פסיכולוגיים, המבדק הפסיכודידקטי נפוץ יותר.
לשני המבדקים יש מטרות ויעדים שונים. שהמבדק הדידקטי מפריך או מאושש לקויות למידה ובסיום התהליך הוא מספק תמונת מצב מקצועית על אודות הסוגים של לקויות הלמידה ועל העוצמות שלהם. מטרת המבדק היא לספק כלים ושיטות למידה לטיפול אשר יעזרו ללומד להתגבר על לקויות הלמידה ולהגיע להישגים לימודיים המתאימים לגיל שלו, לכישרונות שלו וליכולותיו הלימודיות.
עוד בנושא בריאות